Toyota.pl – tworzenie oprogramowania bez testowania

Toyota.pl – tworzenie oprogramowania bez testowania
Toyota wyrasta na lidera sprzedaży internetowej, ale jednocześnie system, który ma wspierać, jest nieużywalny na tylu poziomach, że aż trudno uwierzyć, że ktoś w ogóle może z niego korzystać.

Przyjrzymy się podstawowym funkcjom, aby dać Wam obraz samej aplikacji oraz jej cech. Do testów użyto najnowszej przeglądarki Chrome, bo tak rekomenduje Toyota. 

  1. Wydajność.

Pierwszą rzeczą jaką dostrzeżecie na stronie toyota.pl jest to, jak wszystko działa tu w zwolnionym tempie. I nawet nie chodzi o to, że aplikacja dostaje niskie noty we wszelkich możliwych testach automatycznych (w Lighthousie to 3 na 100!), ale to, że po prostu widocznie wolno się ładuje. Często więc zobaczycie puste strony, które potrzebują czasu aby ruszyć. 

  1. Użyteczność

Czytelność strony jest niezła, ale wydajność nie pozwala się tym cieszyć. Dodatkowo jest ona „przetekszczona”. Nic nie wnoszące opisy, regulaminy czy zgody marketingowe leją się wodospadem.

  1. Funkcje.
  • Chat 

Może i chatowanie z robotem może być czymś ciekawym, ale musisz do tego przehandlować swoje dane osobowe.

 

  • Mapa i wyszukiwanie Salonu  

Samo znalezienie miejsca do podania lokalizacji jest trudne, ale później powinno pójść gładko. Czasami tylko natkniecie się na komunikaty nie wiadomo skąd. 

 

 

  • Formularze

Internetowość salonu polega na niekończących się formularzach... na wszystko! Nie ma tu więc jakiejś ciekawej logiki, ale przekazywanie danych. Poniżej przykład umawiania się na przegląd:

Sumarycznie,po wypełnianiu formularza, ktoś najpewniej ręcznie sprawdzi dla Ciebie termin zadzwoni. Czasami, w trakcie wypełniania formularza, zaczniecie się zastanawiać: „o co chodzi?”

 

  • Menu użytkownika

Ta funkcja również może przerażać. Po prostu nie wiadomo, co kryje się pod poszczególnymi klawiszami, a konia z rzędem temu, kto zgadnie co autor miał na myśli umieszczając w środku menu „Start”.

 

  • Rejestracja

Chcesz się zarejestrować? Po kliknięciu w tę opcję niestety nie ma możliwości założenia konta.

Dopiero po pierwszym, nieudanym logowaniu na dole strony (w obszarze niewidocznym) dostaniecie link do rejestracji. To może jednak logowanie przez FB? No niestety.

To może cofnięcie do poprzedniej strony?

A może jednak nie chcecie się zalogować i chcecie zamknąć już to okno?

Coś tu ewidentnie nie zagrało.

 

  • E-Sklep

Konstrukcja sklepu i tego, co można kupić, jest od początku niezrozumiała, a nawigacja po nim trudna. Jeśli wczytasz się w ścianę tekstu dowiesz się, że w e-sklepie sprzedawane są jedynie produkty Toyota Touch 2 & Go.

Pierwszy produkt na liście:

Klawisz "Dodaj do koszyka" jest nieaktywny, ale zasugerowano aby się zalogować. Niestety, po zalogowaniu również jest nieaktywny.

...

Do testowania na stronie jest jeszcze wiele funkcji, ale nam wystarczyło 30 minutowe doznanie, aby zniechęcić się do całego modelu internetowego salonu Toyoty. Widać gołym okiem, że szybko wdrożono rozwiązanie, ale oszczędzono na dobrym testowaniu i funkcji, i użyteczności, i wydajności. Czy w tym wypadku szybciej znaczy lepiej?

To powinno Cię zainteresować