Definicja testowania oprogramowania pokrywa się z tzw. trójkątem jakości lub też trójkątem projektowym. Na rogach trójkąta znajdują trzy elementy: czas (jak szybko?), pieniądze (jak tanio?) oraz jakość (jak dobrze?). Czasami element „jakość” zastępowany jest przez „zakres” lub „funkcjonalność”.
Czarna kropka na powyższym rysunku jest produktem. Miejsce i przemieszczanie się kropki w trójkącie traktujemy jako wytyczne na produkt i/lub na sposób prowadzenia projektu. Odległość kropki od rogów traktujemy jako wymiar (wielkość) wartości dla danego rogu.
Im bliżej rogu oznaczonego jako czas znajduje się produkt, tym szybciej jesteśmy w stanie go dostarczyć.
Im bliżej rogu oznaczonego jako pieniądz znajduje się produkt, tym taniej jesteśmy w stanie go dostarczyć.
Im bliżej rogu oznaczonego jako jakość znajduje się produkt, tym wyższej jakości (uwaga: inaczej niż dla wcześniejszych) jesteśmy w stanie go dostarczyć.
Przykładowa analiza umiejscowienia kropki w trójkącie:
Czas (jak szybko?) |
Pieniądze (jak tanio?) |
Jakość (jak dobrze?) |
Wizualizacja |
Komentarz |
---|---|---|---|---|
Szybko | Tanio | Dobrze | Produkt znajduje się w samym środku trójkąta, próbuje więc osiągnąć równowagę między czasem, ceną i jakością. W nomenklaturze projektowej możemy to nazwać dobrze zarządzanym projektem. Zakładamy, że testowanie będzie optymalne czasowo i kosztowo. | |
Szybko | Tanio | - | Przy próbie wytworzenia czegokolwiek szybko i tanio zazwyczaj tracimy głównie na jakości. Prawdopodobnie testowanie nie będzie częścią procesu wytwarzania oprogramowania lub też będzie jedynie adhocowe. | |
Szybko | - | Dobrze | Aby wytworzyć produkt szybko i dobrze, będziemy potrzebowali na to bardzo dużo środków finansowych. Duże środki finansowe przekładają się na wysoką jakość produktu. | |
- | Tanio | Dobrze | Wytworzenie produktu tanio i dobrze będzie dla nas długotrwałe. Może również dojść do sytuacji, w której obcinanie środków na projekt zakończy się redukcją wydatków na testowanie. | |
- | - | - | W przypadku, kiedy zarówno wymagania, budżet, jak i czas na wytworzenie produktu nie są nam znane, nie jesteśmy w stanie założyć co uda się osiągnąć na poziomie produktu. |
Oryginalna publikacja pochodziła z 25/08/2011 i została zaktualizowana.