Poniższa publikacja jest częścią powstającej właśnie, nowej książki Radosława Smilgin o roboczej nazwie "Zapewnienie jakości w procesie wytwarzania oprogramowania. Proces testowy."
Czarna kropka na powyższym rysunku jest produktem. Miejsce i przemieszczanie się kropki w trójkącie traktujemy jako wytyczne na produkt i/lub na sposób prowadzenia projektu. Odległość kropki od rogów traktujemy jako wymiar (wielkość) wartości dla danego rogu.
- Czym bliżej rogu oznaczonego jako czas znajduje się produkt, tym szybciej jesteśmy go w stanie dostarczyć.
- czym bliżej rogu oznaczonego jako pieniądz znajduje się produkt, tym taniej jesteśmy go w stanie dostarczyć.
- czym bliżej rogu oznaczonego jako jakość znajduje się produkt, tym wyższej jakości (Uwaga: inaczej niż dla wcześniejszych) jesteśmy go w stanie dostarczyć.
Przykładowa analiza umiejscowienia kropki w trójkącie.
Czas (jak szybko?) |
Pieniądze (jak tanio?) |
Jakość (jak dobrze?) |
Wizualizacja |
Komentarz |
---|---|---|---|---|
Szybko | Tanio | Dobrze | ![]() |
Produkt znajduje się w samym środku trójkąta, próbuje więc osiągnąć równowagę między czasem, ceną i jakością. W nomenklaturze projektowej możemy to nazwać dobrze zarządzanym projektem. Zakładamy, że testowanie będzie optymalne czasowo i kosztowo. |
Szybko | Tanio | - | ![]() |
Przy próbie wytworzenia czegokolwiek szybko i tanio zazwyczaj tracimy głównie na jakości. Prawdopodobnie testowanie nie będzie częścią procesu wytwarzania oprogramowania lub też będzie jedynie ad hoc-owe. |
Szybko | - | Dobrze | ![]() |
Aby wytworzyć produkt szybko i dobrze, będziemy potrzebowali na to bardzo dużo środków finansowych. Duże środki finansowe przekładają się na wysoką jakość produktu. |
- | Tanio | Dobrze | ![]() |
Wytworzenie produktu tanio i dobrze będzie dla nas długotrwałe. Może również dojść do sytuacji, w której obcinanie środków na projekt zakończy się redukcją wydatków na testowanie. |
- | - | - | ![]() |
W przypadku, kiedy zarówno wymagania, budżet, jak i czas na wytworzenie produktu nie są nam znane, nie jesteśmy w stanie założyć co uda się osiągnąć na poziomie produktu. |
Wielowymiarowość przekłada się na mnogość i wielość poziomów, które szczegółowo omówimy w dalszej części tej książki.
Definicja testowania oprogramowania część 1 >>